Szanse w przedszkolu Drukuj
Wpisany przez Wiesław Serafin   
środa, 01 czerwca 2011 10:24

Edukacja przedszkolna wyrównuje szanse edukacyjne tylko jeśli jest naprawdę upowszechniona

 - mówił Michał Federowicz, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych, prezentując "Raport o stanie edukacji".

Przygotowany przez IBE raport jest pierwszym kompleksowym zestawieniem wyników badań nad stanem edukacji w Polsce, które przeprowadzono w ciągu ostatnich 10-20 lat. Potrzeba upowszechnienia edukacji przedszkolnej to jeden z najważniejszych wypływających z niego wniosków.

- Upowszechnianie edukacji przedszkolnej ma decydujące znaczenie dla poziomu wykształcenia społeczeństwa i jego osiągnięć - mówił Michał Federowicz, dyrektor IBE. Powoływał się na wyniki egzaminów szóstoklasistów, które są znacznie lepsze, jeśli wcześniej uczniowie korzystali z przedszkolnej edukacji.

Profesor podkreślał, jak ważne jest dążenie do osiągnięcia możliwie najwyższego odsetka maluchów w przedszkolach.

- Edukacja przedszkolna jest najlepszym i najwłaściwszym miejscem na wyrównywanie szans edukacyjnych. Ale działa w ten sposób tylko wtedy, jeśli jest naprawdę upowszechniona, bliska 100 proc. - mówił prof. Federowicz.

Jak wyjaśniał, jeśli do przedszkoli chodzi tylko połowa dzieci, to są to zazwyczaj już te, które i tak mają większe szanse edukacyjne - mieszkające w miastach i mające lepiej wykształconych rodziców. Z tego powodu - jak ocenił Federowicz - obecna edukacja przedszkolna bardziej różnicuje, niż wyrównuje szanse edukacyjne.

Raport zrywa z mitem, że w okresie PRL-u więcej dzieci uczęszczało do przedszkoli. Według zaprezentowanych danych GUS w latach 1970-1985 do przedszkoli chodziło ok. 30 proc. wszystkich dzieci w wieku od 3-5 lat, natomiast w latach 2009-2010 liczba ta wzrosła do ponad 50 proc. Autorzy raportu podkreślają jednak, że dostęp do wychowania przedszkolnego w Polsce jest wciąż znacznie gorszy niż w większości krajów europejskich.

Raport IBE zostanie zaprezentowany na Kongresie Polskiej Edukacji, którego pierwsza edycja odbędzie się w dniach 5-6 czerwca w Warszawie. W liczącym blisko 300 stron dokumencie poruszono kwestie dotyczące m.in. jakości edukacji, wyrównywania szans w dostępie do oświaty, jej dostosowania do rynku pracy oraz wpływu sytuacji demograficznej.